آزمایش زیردریایی جدید هسته‌ای روسیه با پرتاب موشک قاره‌پیمای بولاوا

موشک بولاوا به طول ۱۲ متر، بردی حدود هشت هزار کیلومتر دارد و می‌تواند تا شش کلاهک هسته‌ای را حمل کند

وزارت دفاع روسیه، روز یکشنبه، ۱۴ آبان (۵ نوامبر)، اعلام کرد که زیردریایی جدید اتمی «امپراتور الکساندر سوم» این کشور، موشک بالیستیک «بولاوا» را که برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی شده است، با موفقیت پرتاب کرد.

به گزارش رویترز، در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: «پس از پرتاب این موشک بالیستیک، درباره افزودن این رزم‌ناو زیردریایی جدید اتمی به نیروی دریایی تصمیم گرفته می‌شود.»

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که موشک قاره‌پیمای بولاوا از یک موقعیت زیر آب در دریای سفید در سواحل شمالی روسیه پرتاب شد و به هدفی در هزاران کیلومتر دورتر در شبه جزیره کامچاتکا در خاور دور روسیه اصابت کرد.

مسکو اطلاعات بیشتر و زمان انجام این آزمایش را اعلام نکرد.

رزمناو زیردریایی موشکی استراتژیک جدید روسیه به ۱۶ موشک بولاوا و سلاح‌های مدرن دیگر مجهز شده است.

خبرگزاری دولتی تاس روسیه در این زمینه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین در مراسمی در ماه دسامبر، زیردریایی امپراتور الکساندر سوم را به آب انداخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنابر اعلام وزارت دفاع روسیه، نیروی دریایی این کشور سه زیردریایی هسته‌ای استراتژیک در خدمت دارد، یکی هم در حال تکمیل آزمایش‌ها و سه زیردریایی دیگر در دست ساخت‌اند.

موشک ۱۲متری بولاوا که بردی حدود هشت‌هزار کیلومتر دارد و تا شش کلاهک هسته‌ای را می‌تواند حمل کند، به سنگ‌بنای بخش دریایی سه‌گانه هسته‌ای روسیه تبدیل شده است.

آزمایش جدید روسیه در شرایطی است که ولادیمیر پوتین برای حفظ بازدارندگی هسته‌ای به منظور مقابله با آنچه او تهدیدهای امنیتی فزاینده می‌خواند، تلاش می‌کند.

روابط بین مسکو و غرب به‌دلیل تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲، به پایین‌ترین حد خود رسیده است و پوتین تلاش می‌کند نشان دهد که با وجود تحریم‌های گسترده، از‌نظر اقتصادی و نظامی رو به پیشرفت است.

رئیس‌جمهوری روسیه روز پنجشنبه دوم نوامبر لایحه لغو پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای کشورش را امضا کرد.

پیش‌تر مجلس دوما (سفلی) و پس از آن شورای فدراسیون روسیه، لایحه لغو ممنوعیت آزمایش هسته‌ای در این کشور را تصویب کرده بودند. با امضای پوتین، این لایحه به تصویب نهایی رسید و اجرایی می‌شود.

اقدام پوتین یک هفته پس از رزمایش ارتش روسیه برای مقابله با «حمله‌ هسته‌ای فرضی» صورت می‌گیرد. رزمایشی که هدف از آن، «تمرین نیروهای تهاجمی راهبردی در رویارویی فرضی با یک حمله هسته‌ای گسترده دشمن» بوده است.

پوتین پیش‌تر گفته بود که لغو پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای که روسیه در سال ۲۰۰۰ به آن پیوست، بازتاب موضع‌گیری ایالات متحده است که با وجود امضای این پیمان، آن را به تصویب نرساند.

پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای که در سال ۱۹۹۶ به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید، کشورهای عضو را از هر گونه انفجار هسته‌ای در هر نقطه از قلمروشان منع می‌کند. این پیمان هرگز به‌طور کامل اجرا نشد.

روسیه پس از شوروی هرگز آزمایش هسته‌ای انجام نداده است. با‌این‌حال، نگرانی‌های گسترده‌ای وجود دارد که روسیه با هدف منصرف کردن غرب از ادامه کمک نظامی به اوکراین، آزمایش‌های هسته‌ای‌اش را از سر بگیرد.

بیشتر از جهان